Vorige keer hadden we het over de positieve gedachten, nu gaan we het hebben over het
forceren van deze gedachten in het onbewuste.
Dit is een techniek die ik zelf lang heb gebruikt om mijn innerlijke blokkades in op
te lossen en ik gebruik het nogsteeds omdat het zo lekker aanvoelt.
We gaan gebruik maken van hulpmiddelen, omdat ik niet bij iedereen zomaar kan zeggen:
"yo, wees gelukkig!". Het kan niet bij iedereen op commando.
Het komt er op neer dat je gedachten worden bepaald door hetgeen wat je steeds hebt
gehoord. Herhaling is hetgeen wat telt.
Hoe is je communicatie en vooral de communicatie met jezelf? Want de communicatie met
anderen verandert mee met de communicatie met jezelf! Dus begin bij de communicatie met
jezelf! In zekere zin bepaalt de communicatie met jezelf zelfs de communicatie van
de ander met jou! De ander gaat jou zien zoals jij vindt dat je bent.
Het leuke van de methode die ik ga geven is dat het werkt, zelfs als je niet erin gelooft
dat het werkt. Je hoeft het alleen maar te doen maar wel met regelmaat en elke dag, en de
vruchten zullen zich afwerpen in je dagelijks leven.
Ken je The Matrix? De rode pil die Neo neemt om de antwoorden op zijn vragen te vinden?
Als ik die rode pil direct kon nemen, zou ik hem nemen en zou ik hem ook verspreiden
als ik hem onbeperkt kon fabriceren. Zie dit als de RODE PIL! Is het ultieme levensdoel
niet een gelukkig leven leiden? Het leven zonder stress en zonder verplichtingen en het zelf
leven in plaats van geleefd worden? Stel je eens voor dat dit GRATIS zou zijn! Het mooie is
dat het gratis is.
Waaraan we gaan werken is het zorgen dat deze positieve gedachten ook echt in het onbewuste
worden opgeslagen. Het is niet nodig om de herkomst te onderzoeken van oude 'destructieve'
gedachten. Het overschrijven van deze oude gedachten met nieuwe gedachten die ons WEL
verder helpen in het leven is voldoende.
Dat is nu precies het 'inner game' waar ik het in mijn vorige post over had: zorgen dat
gedachten die ons verder van ons doel af brengen er niet meer zijn en het zorgen dat
gedachten die ons dichter bij ons doel brengen vaker naar voren komen. Dit is zo belangrijk!
Dit gaat om JOU!
We gaan werken met affirmaties!
Een affirmatie is een positieve zelfsuggestie. Enkele voorbeelden van affirmaties zijn:
"ik ben een aantrekkelijke man/vrouw"
"ik ben een waardevol mens"
"ik hou van mezelf, precies zoals ik ben"
Het is een soort zelfbevestiging. Probeer altijd het woord niet te ontwijken, want dat
woord kent je onbewuste niet. Daarom werken affirmaties zoals "ik wil niet roken" niet
want je onbewuste denkt dan: "ik wil roken". Dan zou je bijvoorbeeld de volgende affirmatie
moeten gebruiken: "ik stop met roken met gemak". Bijkomend voordeel van deze affirmatie is
ook de kracht van het woord gemak. En wanneer we zelfhypnose toepassen proberen we altijd zo
effectief mogelijk te zijn. Denk dus goed na over je affirmaties! Als je aan een huis bouwt,
wil je goede bouwstenen. Als je aan jezelf bouwt, wil je dus ook goede bouwstenen. Dit is
belangrijk, want dit gaat om JOU!
(zelf gebruik ik soms wel het woord niet in mijn affirmaties in hele uitzonderlijke
gevallen. Hier ga ik nu even niet verder op in)
Maak nu een lijst van goede affirmaties. Het is beter om je affirmaties privé te houden want
alleen jij weet wat voor jou goed klinkt! Praten erover kan discussie en daarmee twijfel
oproepen en ik wil dat JOUW ijzersterke affirmaties met hun volle 100% werken!
Een voorbeeld waarin sterke affirmaties zitten:
Nu neem IK de controle!
Ik ben een LEIDER!
Ik WEET wat ik wil!
Ik houd van mijzelf, zoals ik ben,
vrouwen/mannen houden van mij, zoals ik ben,
ik doe wat ik wil,
ik kan NEE zeggen
Er zijn legio mogelijkheden:
ik bepaal hoe ik eruit zie,
ik hou van mijn lichaam,
mijn lichaam is precies goed,
ik ben een schepper,
ik heb controle over mezelf,
ik ben belangrijk,
elke dag gaat het steeds beter met me
Kies mooie affirmaties die je zelfvertrouwen geven. Het is geen MISDAAD om over jezelf te zeggen
dat je AANTREKKELIJK en BELANGRIJK bent, je BENT namelijk aantrekkelijk en belangrijk!
Omdat herhaling belangrijk is, is het belangrijk om elke dag 10 minuten lang je rijtje affirmaties
hardop te herhalen, met EMOTIE en ENERGIE in je stem! Een lagere stem is hierbij altijd beter, door
het hypnotische effect van een lage stem, maar het is geen vereiste om de affirmaties te laten werken.
Je zult ook merken dat het echt leuk is om te doen. Je zult voelen dat de energie door je heen gaat
gieren en dat je je voelt alsof je net de wereldbeker in een bepaalde topsport hebt gewonnen. Lekker he?
En het is allemaal gratis!
Als je stem schoor wordt van de oefening geeft dit niet, want dit heb ik ook. Ik roep ze zelf zo hard
dat het lijkt alsof ik hele zalen toejuich. De oefening is dus ook goed om je stem sterker en harder
te maken
stem. Hoewel het niet vereist is, kun je er beelden bij bedenken maar gebruik dan wel positieve beelden.
Beelden van succesmomenten in je leven bijvoorbeeld of beelden van hetgeen je wilt bereiken. Probeer je
bijvoorbeeld voor te stellen dat je koning bent van een groot land en vanaf een hoge berg je land toe-
roept met je affirmaties. Je kunt je hier alleen maar beter door voelen.
Émile Coué (1857-1926) was een psycholoog die ook affirmaties gebruikte en er een theorie omheen heeft
ontworpen. Eén van zijn bekende affirmaties is "Tous les jours à tous points de vue je vais de mieux en
mieux" oftewel "Everyday in everyway I'm getting better and better". ELKE dag een stukje beter worden in
ALLES! Had ik niet verteld in mijn vorige post dat je ALLES kunt worden?
Al na de eerste oefening zul je de adrenaline door je lichaam voelen stromen terwijl je je affirmaties
fanatiek hardop roept. Misschien vind je het in het begin raar om over jezelf te roepen dat je aantrekkelijk,
belangrijk en interessant bent. Tja, de waarheid noemen kan soms raar aanvoelen....
Het ironische is echter dat wij ooit, als 4-jarig kind hebben geweten dat we de allerbeste van de wereld zijn.
"Mama! Papa! Kijk mijn tekening!". Trots dat we waren.... en toen we eindelijk konden fietsen... totdat de
grote boze wereld kwam waar er leugens worden verspreid, mensen worden gebrainwashed door TV-reclames
en door regeringen, bekende rappers die ook geen clue hebben, en waar ze foute wereldbeelden wordt
aangepraat over man-vrouw relaties (bijv "ooit vind je de ware" klopt niet: er bestaat niet echt een ware) en
versieren, over schoonheid en rijkdom, over sociale verplichtingen, waar mensen geleefd worden door anderen
en slechts weinig mensen weten dat er hulp is out there.
Doe de oefening elke dag 10 minuten. Dit is erg belangrijk! Hoe vaker je het doet, hoe beter het werkt
en elke keer dat je het doet werkt het ook sterker!
Obama riep gister in zijn speech 'yes, we can!'maar erachter had hij moeten zeggen 'if we do!' ...
met andere woorden: doe de oefeningen wel. Alleen kennis is niet voldoende, ook oefening is belangrijk.
Groeten,
Tane